Een nieuwe lockdown: kan jij volledig digitaal werken?

Op zaterdag 18 december heeft de overheid een nieuwe lockdown aangekondigd. Het thuiswerkadvies, wat er al was, is nu extra aangescherpt. Wij zijn groot voorstander van het terug gaan naar kantoor, maar dat is (nog) niet voor iedereen haalbaar. De vraag welke jij aan jezelf, of je organisatie, moet vragen is: kan jij volledig digitaal, of vanuit huis, werken? En gebeurt dit veilig?

Sinds de eerste lockdown is er een hoop veranderd op gebied van digitaal werken. Veel organisaties waren totaal niet voorbereid op het massaal van kantoor vertrekken en dat zorgde hier en daar voor problematiek. Vooral security was een groot probleem bij veel organisaties. Het laten thuiswerken van werknemers vereist namelijk veel aandacht, gezien je een hoop nieuwe security issues kunt creeëren.

Waar moet je zoal aan denken
Inmiddels zitten we in een derde lockdown, je zou dan ook verwachten dat het bij veel organisaties inmiddels al beter is. Toch hebben een hoop ondernemers nog veel struggles met het thuiswerken. Je moet namelijk met een hoop dingen rekening houden. Denk aan bereikbaarheid, werkbaarheid en veiligheid. Deze drie dingen zijn enorm cruciaal bij het digitaliseren van je werkplek.

Een sprint naar de cloud
Een migratie naar de cloud is altijd spannend en kan een groot kostenpost zijn. Dit is echt totaal onnodig, zolang je maar zaken doet met de juiste partij. Een hoop bedrijven proberen op dit moment te profiteren van het massaal migreren naar de cloud. Je ziet door de bomen het bos niet meer met partijen die dit aanbieden. Zodra je een partij zoekt voor een migratie naar de cloud, kan je het beste letten op een aantal punten. Vraag na hoe ze de migratie in gang willen zetten, hoe lang het ongeveer zou duren, welke software er wordt gebruikt en hoe het zit met backups en veiligheid. Al je bestanden in de cloud kan erg fijn zijn, maar is ook erg risicovol. Houd dus altijd rekening met goede veiligheid en voldoende backups.

Alles bij één partij
Allemaal verschillende partijen voor diverse dingen in je IT is vooral voor het hybride-werken erg onhandig. Zoek daarom naar een partij welke je alles van A-tot-Z kan bieden, zodat je bij een partij zit welke aandacht en kennis hebben van alle actuele dingen binnen je organisatie. Zo kunnen ze je het beste adviseren en helpen indien je vragen hebt.

Zorg voor goede hardware
Veel bedrijven werken inmiddels al gespreid, maar werknemers klagen vaak alsnog over een trage laptop. Het is daarom belangrijk om goede hardware te kopen voor je werknemers. Goede hardware hoeft absoluut niet gecombineerd te gaan met een hoge prijs. Veel IT-partijen raden extreem dure notebooks aan, maar dat is totaal niet nodig. Alternatieve als Lenovo zijn minstens net zo goed, maar kan qua prijs vaak de helft schelen. Kies daarom voor goede hardware, maar houd het betaalbaar.

Zorg dat je telefonisch overal bereikbaar bent
Tijdens de lockdowns zien we dat veel mensen extra toe zijn aan een praatje. Dit wordt bewezen door het enorm gestegen belverkeer in Nederland. Zorg daarom voor een goede telefonische bereikbaarheid, maar houd ook dat betaalbaar. Veel partijen leven nog in de oude telefonie wereld, waardoor je vaak tientallen euro’s kwijt bent. Het kan echter goedkoper, zolang je het maar bij de goede partij doet. Kies daarom voor een telefonie oplossing welke haarzelf volledig aan jouw situatie aanpast en ervoor zorgt dat jij, maar ook eventueel je medewerkers, overal bereikbaar zijn. Op kantoor, thuis of onderweg.

Een goede online vindbaarheid is key
Veel bedrijven vergeten dat goed digitaal werken niet alleen te maken heeft met interne factoren. Doordat we minder socialiseren, gaan we meer googlen. Daarnaast kijken we tijdens een crisis allemaal naar besparing op kosten of een verbetering op de werkprocessen. Mensen zijn massaal aan het googlen en dat kan voor jouw bedrijf voordelig uitpakken. Zorg er daarom voor dat je goed vindbaar bent op internet en dat je website functioneel, bereikbaar en snel is.

Zorg dat je geen lokale bestanden hebt
Alles wat lokaal staat, kan gelekt worden. Zorg er daarom voor dat jij zelf, of je personeel, geen lokale bestanden hoeft te hebben. De oplossing hiervoor is bijvoorbeeld een Remote Desktop. Hiermee werkt jouw personeel op een digitale computer in de cloud, waarbij je gemakkelijk apps en bestanden met elkaar kan delen. Zo heb je nooit meer lokale bestanden op je computer nodig. Zo blijft alles veilig.

We hebben je in deze post een aantal tips gegeven om op te letten. We kunnen je overigens ook helpen met het uitvoeren van deze tips en adviseren je graag verder over de mogelijkheden voor jouw onderneming. We zijn een transparante en jonge partij met eerlijke tarieven voor iedereen. Laat je geheel vrijblijvend verder informeren en plan een kennismaking in. We zien je graag binnenkort.